Afrika 2012 - 007 : Pilanesbergen

5 november 2012 - Pilanesberg National Park, Zuid-Afrika

Het weekend van 2 november t/m 5 november hebben we doorgebracht in de Pilanesbergen.

De Pilanesbergen is een wildpark net zoals bv het veel bekendere Krugerpark.

De Pilanesbergen zijn 1,2 miljoen jaar geleden ontstaan na een vulkaanuitbarsting, een krater met hoge bergen erom heen.

Het is werkelijk een schitterend  park en we hebben er een paar fantastische dagen doorgebracht.

We hadden nog wel wat langer willen blijven maar het is er veel te warm voor Geertje.

Vanmorgen gaf de thermometer van de auto even 40 graden aan, maar dat ding vertrouw ik niet helemaal. Maar het was zeker erg warm.

Elke morgen en avond hebben we een safaritocht gemaakt.  Meestal met de eigen auto en een maal georganiseerd. We hebben erg veel dieren gezien wat op de bijgaande foto’s wel te zien is.

Sommige dieren staan bijna naast de auto en we zijn tweemaal achteruit gereden om eerst een olifant wat extra ruimte te geven om te passeren en vanmorgen voor een neushoorn.

Tijdens de georganiseerde tocht (grotendeels in het donker) “vonden”we een groep leeuwen en die hebben we een tijdje gevolgd. Erg leuk om mee te maken, maar samen in de auto echt speuren naar wild is toch mooier.

De mooiste tocht heb ik vanmorgen alleen gemaakt. Geertje wilde lekker blijven slapen (half 6) en was er helaas niet bij.

Omdat het weekend voorbij is zijn de meeste bezoekers van het park vertrokken.

De eerste twee uur van  de tocht ben ik 1 andere auto tegen gekomen en in het derde uur twee auto’s.

Ik hoopte weer olifanten, leeuwen en misschien zelfs een luipaard te zien, maar die dieren werkten niet mee. Door de kleuren van de opgaande zon lag het park er echter zo mooi bij dat ik regelmatig de auto stil heb gezet, motor uit, om al dat moois te bewonderen. Raampje open en het enige wat je hoort zijn de vogels en insekten. Terwijl ik de auto weer een keer stil had gezet, kwam er na een tijdje opeens een neushoorn de weg opwandelen en die wilde de auto passeren. Dat was echt prachtig om mee te maken. Gelukkig besloot hij/zij  een paar meter voor de auto om toch maar even via de bush te gaan. Verder nog veel dieren gezien. Rond half negen heb ik we meer gemeld bij Geertje om de boel in te pakken omdat we vandaag vertrokken naar het mijnstadje Thabazimbi.

Voor vertrek hebben we eerst nog gezwommen om even af te koelen want het was al vroeg erg warm.

Ik zal ook nog een foto toevoegen van een van de wegen die we onderweg zijn afgereden.

Na 29 km gravel en stenen waren we erg blij eindelijk weer asfalt te zien.

We hebben nu een rondavel gehuurd vlakbij het Marakele Nationaal Park.

Met Geertje gaat het gelukkig wat beter al is het nog niet over. Het eten is nog steeds een  vervelende bezigheid voor haar.