Afrika 2012 - 008 : Thabazimbi

6 november 2012 - Thabazimbi, Zuid-Afrika

Graag wil ik iedereen bedanken voor de reacties op de verhalen. Het is fijn om te merken dat jullie ons volgen en met ons meeleven. Ik zou ook wel weer willen reageren op de reacties. Het is echter al een aardige klus om dit blog met foto's te maken zodat ik daar niet aan  toe kom. We hopen dat dat voor jullie geen reden is om geen reactie meer in te sturen.

6 november was weer een rustdag voor ons.

De dag begon wel spannend.

Ik liep naar de receptie om te vragen of ons vuile wasgoed gewassen kon worden toen ik de eigenaresse tegenkwam met een geweer in haar handen. Ze had weinig oog voor mij en een tel later maakte ze met een kogel een einde aan het leven van een zwarte mamba. Dat beest was wel 2 mtr lang en bijzonder giftig. Jammer dat ze het dier niet gevangen heeft en een km verderop in de bush heeft losgelaten.

Ik ben naar een ijzer-mijn toegereden om te kijken of er rondleidingen gegeven werden.

Van een rondleiding was echter geen sprake. Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd en overal kreeg ik te horen .  no photo's,  no photo's.

Op een gegeven moment was ik dat allemaal wel zat en ben een eind verderop gaan kijken waar ik het vermoeden had dat de vrachtwagens van de mijn zo af en toe langs zouden komen. Niet zo slim om tussen de middag als de chauffeurs lunchpauze hebben te gaan wachten op een mijn-wagen maar geduld wordt beloond. Na meer dan een uur gewacht te hebben kwam er eindelijk een aan rijden en voor ik er erg in had was die ook weer verdwenen. Maar ik heb nog snel een foto kunnen maken.

's Middags nog wat boodschappen gedaan en daar valt wel wat leuks over te vertellen.

Het afrekenen bij een kassa gaat in Z.A. namelijk heel anders dan in NL..

Hier krijg je in een hand je wisselgeld retour bestaande uit papiergeld, de losse munten en het bonnetje. Dat is erg onhandig als je daar niet aan gewend bent.

Omdat je in je ene hand je portemonnee hebt om het geld in op te bergen heb je nog maar een hand vrij. Met die ene vrije hand moet je dus controleren of de hoeveelheid wisselgeld klopt maar ook tegelijkertijd het bonnetje in je broekzak laten verdwijnen,het muntgelkd in het voorste vakje van je portemonnee en het papiergeld in het achterste vakje opbergen. Dat is gewoonweg bijna niet mogelijk.  Meestal controleer ik het dus maar niet en stop alles in een vakje om het later uit te sorteren. IK vraag me af of ze dat hier ergens leren, want het gebeurd echt bij elke kassa.

Verder nog goed nieuws hier vandaan.

De pijn in Geertje haar mond is gisteren al flink vermindert. Morgen gaan we maar weer proberen of ze iets stevigers naar binnen kan werken dan volle yoghurt. (Als je hier een supermarkt binnen loopt vindt je al snel een koel afdeling met een heleboel yoghurt. Veel meer dan in NL. Het is echter allemaal low fat of fat free. Omdat we voor Geertje volle yoghurt wilden hebben was het nog een hele klus om dat te vinden. Ver weg in een hoekje vonden we gelukkig nog wat.

Morgen 07 november gaan we naar Maraklele .  Een heel mooi park.

1. Marleen:
    7 november 2012
    Hi

Jy hoef nie te reageer op ons reaksies hoor. Ek geniet jou stories baie. Julle verbaas my met die plekke wat julle besoek, Thabazimbi is nou nie eintlik 'n plek waarheen ek sou gaan nie. Dis veiliger om 'n swart mamba te skiet as om dit te probeer vang.
  2. Menno:
    7 november 2012
    Hoi Jan en Geertje, (maar inmiddels ook Marleen!) wat een verhaal weer over geld ontvangen en zwarte mamba's. Eerlijk gezegd had ik nooit gehoord van de zwarte mamba, maar net keek ik even op internet (leuk filmpje op National Geographic) en zag ik wat mamba's kunnen doen met kleine eekhoorntjes.... ach....zielig he! Marleen: je hebt denk ik gelijk als je zegt dat je dit soort beesten niet wil vangen, maar neerschieten! Geertje, blij dat je weer wat kan eten! Geniet ervan!
    Verder weer succes met het genieten van de natuur in Maraklele Park. Tot later, Menno
  3. Annemieke:
    8 november 2012
    ik heb laatst een slang vast mogen houden en dat viel mij reuze mee. En dan nog een treinrit met 4 wurgslangen in een bak naast me. Moet mij weer overkomen. De eigenaar wist me de nodige verhalen te vertellen. Iedereen in de trein keek met angst en beven naar de bakken. Maar stoere ik: ik zat er gewoon naast en keek er naar. Dus ik zou ook kiezen voor vangen en verderop uitzetten.
    Fijn, dat het beter gaat met Geertje. Eventueel spoelen met zout water is ook een optie!