Afrika 2012 - 029 : Himeville

1 december 2012 - Himeville, Zuid-Afrika

1 december.

’s Morgens zijn we eerst naar een Christmas Fair geweest. Op een boerderij konden de mensen hun spulletjes uitstallen die ze wilden verkopen. Verkocht werden oa. houten kerstfiguurtjes voor in de boom, cosmetica, zelfgemaakte koek, houten kistjes, jonge konijntjes etc. etc. Het doel van de markt was waarschijnlijk niet het verkopen van de spullen maar meer een gezellig samenzijn van de buurtschap. Iedereen kende elkaar en we hoorden daar duidelijk niet thuis. We zijn daarom maar niet al te lang gebleven en vervolgens vertrokken naar de Drakensberg Gardens.

We hadden gehoord dat de Drakenberg Gardens een theetuin was midden in de bergen. Om daar te komen moesten we een lange weg (minimaal 25km) dwars door de bergen af rijden en dat was mooi. Bij de Gardens aangekomen moesten we eerst entree betalen om het terrein op te mogen en toen bleek dat het meer een soort Landal Park was dan een theetuin. Achter het vakantiepark was een golfterrein aangelegd met clubhuis. Er zijn in de Drakensbergen mooie vakantie parken te vinden die de omgeving geen geweld aandoen. Helaas hoort dit vakantiepark daar niet bij. Nog erger is echter de golfbaan. De glad geschoren banen horen al helemaal niet thuis in deze omgeving. Het was jammer om te zien hoe een mooi stukje Drakensbergen grondig om zeep geholpen is.

2 december

Deze dag zijn we niet weg geweest omdat Geertje met maagproblemen op bed lag. ’s Morgens hebben we via de kerkomroep geluisterd naar de kerkdienst in de Lichtkring . Daarna nog een tijdje geskyped. Zo blijven we mooi op de hoogte van het wel en wee van het thuisfront. De temperatuur is gelukkig met 20 graden weer wat hoger dan toen we aankwamen in Himeville al laat de zon het nu al een paar dagen afweten.